Indrømmet: Da undertegnede
første gang så den nye Honda e som projektbil – det
var på Frankfurt Motor Show i 2017 – syntes jeg, at
den så lidt fjollet ud. Men man har jo lov at blive
klogere, og der gik jo også et par år inden den
lille elbil blev sat i serieproduktion. Og
indrømmet: Da de internationale prøvekørsler fandt
sted tidligt på året, var holdningen blevet drejet
180 grader, og dengang, i Valencia, blev der sat en
tyk streg under. Honda er den fedeste og cool'ste
el-bybil.
Sjældent har der været
mulighed for at suse rundt i Københavns gader og på
Christianshavn, hvor on-board videoen her på siden
blev optaget, og vække så meget opmærksomhed.
Omkringgående fotograferede den lille elektriske
Honda baby, og den effekt skal ikke underkendes. Én
ting er, at blive fanget af dens nuttede og
futuristiske robotagtige udtryk, et andet er, at
give sig selv lov til at fotografere en fremmed
mands bil – det var jo ikke til at vide, at den blot
blev benyttet til test.
Ligestilling frem til
Årets Bil
Og inden der udløses
sexistiske bemærkninger omkring begrebet ”mand”, så
er det skrevet med vilje, for kvinder plejer at være
dem, der falder for de små biler. Honda e, derimod,
er både til mænd og kvinder. Det er ligestilling
direkte fra samlebåndet…
Bilen blev beskrevet
grundigt, dengang i januar. Under testen i København
og omegn handlede det derfor mest om, at afprøve den
i det virkelige liv. Den bestod med glans og mon
ikke det også er årsagen til, at Honda e er blevet
nomineret til titlen Årets Bil i Danmark 2021. Den
er nemlig præcis, hvad den lover og et klart udtryk
for hvordan biler vil se ud i fremtiden. Ja, altså
bortset fra Honda e, for den ser allerede sådan ud.
Rækkevidde som en bybil
Den er en bybil. Punktum.
Klag ikke over rækkevidden. 210 kilometer på fuldt
batteri er faktisk glimrende, og hvis man bor i
eller omkring en storby, er den ideel – i hvert fald
så længe man har fornuftig adgang til billig
elektricitet. Optimalt er det med en vægboks i
garagen, men ikke alle har en garage – og et
elektrisk kabel ud af vinduet fra 3. sal er måske
ikke den helt rigtige løsning. Heller ikke selvom de
øvrige beboere ville kunne forstå metoden, at lutter
respekt for og kærlighed til det lille køretøj.
Infrastrukturen er stadig kun
i sin vorden, men måske overhales den af ny
batteriteknologi, som er lettere, mindre og
hurtigere at lade op. Og endnu en indrømmelse: Så
kan det jo være, at de nu moderne elbiler hurtigt er
forældede. Det har Honda så også en løsning på:
Privat leasing: 5.000 kroner på bordet, 3.600 kroner
om måneden i tre år – så tager Honda bilen og
ansvaret tilbage. Og nye batterier er næppe en
option indenfor tre år. Så hurtig går udviklingen
trods alt ikke.
Lang levetid
Naturligvis kan man også købe
en Honda e. Og køre vil den naturligvis også kunne i
meget længere tid. Og dens udseende og udstråling
bliver næppe forældet. Til gengæld skal man hoste op
med mindst 277.000 kroner eller 300.000 for den
Advance model, vi kørte de københavnske gader tynde
i.
Forskellen på de to er i
øvrigt mere end udstyr, man får også 154
hestekræfter – dvs. 18 hestekræfter flere - med i
prisen. Om de er nødvendige, kan man jo selv
beslutte, for den er såmænd kvik nok til
bytrafikken, uanset drivline.
Mere end hestekræfter
Men endnu en indrømmelse: Det
er nu rart, også at disponere over varme i rattet –
det bliver mere indlysende i de kommende måneder.
Det samme gælder en opvarmelig forrude. Hondas
parkeringsassistent er heller ikke af vejen, for
trods bilens beskedne størrelse, skal man trods alt
kunne hekse den ind på de små parkerings-huller,
hvis størrelsen skal kunne udnyttes fuldt og helt.
Og med er bedre lydanlæg,
opretholder man måske lige præcis den stemning,
mange sikkert glæder sig over, når de færdes i
bybilledet. Det sætter prikken over i’et, når man
iklæder sig sin Honda e, som når man sørger for et
trendy og mode-ansvarligt udseende. Honda e er ikke
bare en livsstilsbil, den er en livsstil i sig selv.
Glimrende basisudstyr
Uanset modelvariant er
navigation en del af udstyret, det samme er
sædevarme, bakkamera, p-sensorer for og bag, adaptiv
fartpilot samt vognbaneassistent, nøglefri
betjening, læderrat, klimastyring, soltag, Fuld LED
lys, osv.
Og kørslen… tja, den er ikke
sekundær, men overskygges af så meget andet, så:
1)
Se videoen her på
siden.
2)
Se videoen fra
prøvekørslen i Valencia.
3)
Tag selv en prøvetur
i Honda e og læg især mærke til:
…hvor utrolig lydløs den er,
bl.a. fordi den er udrustet med en akustisk,
støjdæmpende forrude. Læg mærke til, hvor
usandsynlig let man har ved at sno sig på fx snævre
parkeringspladser. Det skyldes både styringen og
dens opsætning. Den lille vendediameter giver unikke
muligheder. Bemærk den glimrende affjedring, der
håndterer alt lige fra plan asfalt til brostenene på
Christianshavn. Og overvej, om 16” hjul kunne være
det rette valg i stedet for 17”, hvis
affjedringskomforten skal være bedre. Det gør ingen
forskel i prisen – tankevækkende i øvrigt.
Sideskærme
Og… læg mærke til, om
spejl-erstatningen i form af de i øvrigt velanbragte
og ret store sidespejls-skærme er til at leve med.
Der er næppe nogen tvivl om, at man vænner sig til
brugen, men er man langsynet, kan det knibe med at
stille skarpt på skærmene. Det skal afprøves i
praksis og det gælder også bakspejlet i midten af
bilen. Men det er faktisk kun i Advance udgaven, at
det center bakspejlet har kamera funktion, så alene
af den grund er basisversionen måske et godt valg.
Med kamera funktionen savnes den 3D dybdevirkning, som
et konventionelt spejl leverer – men det kan man
snyde sig til i Advance udgaven ved at vælge
mørkeindstillingen, for da ”forvandles” skærmen til
et spejl.
|